Ga direct naar inhoud
Ook de nieuwsbrief van Architectuur Informatiecentrum Alkmaar ontvangen? Schrijf je in!

Archief AIA-Film 2016

Zondag 27 november - Antwerpen Centraal

20161127_antwerpen centraal

Onder de titel ‘Antwerpen Centraal’ organiseert Architectuur Informatiecentrum Alkmaar (AIA) haar laaste vertoning in Cinebergen (Eeuwigelaan 7, Bergen). 

De zondagmiddag begint om 15.30 uur met een inleiding van Richard Gouverneur over het gebouw. Na de inleiding start de film ‘Antwerpen Centraal’.

De film ‘Antwerpen Centraal’ laat u door de fysieke en mentale ruimte reizen van de Antwerpse spoorwegkathedraal, van zijn ontstaan tot nu en zelfs in de toekomst. De film doorkruist drie eeuwen (Belgische) treingeschiedenis: van de eerste sporen van de Belgische Spoorwegen tot en met de bouw van de hogesnelheidslijn in de 21ste eeuw. De herinnering aan België's koloniale verleden, en de ligging van het station in het hart van de drukke diamantwijk en in de nabijheid van de Antwerpse dierentuin roepen een surreële wereld op waarbij tegengestelde elementen zoals dier en mens, natuur en industrie, barok en moderniteit, verval en opbouw op een complexe manier met elkaar zijn verweven.

U bent van harte welkom.

Scenario en regie: Peter Krüger;

taal: Nederlands; duur: 50 min.

Zondag 30 oktober - Als Je Wint, Heb Je Vrienden

Als Je Wint, Heb Je Vrienden

‘Als je wint, heb je vrienden’ is een documentaire over de ondergang van Leks Verzijlbergh, oud-directeur van woningcorporatie Servatius, en stuwende kracht achter Campus Maastricht, een ontwerp van Spaanse icoonarchitect Calatrava.
Op basis van historische beelden en interviews laten documentairemakers Geert van Gemert en George Vogelaar zien hoe Verzijlbergh, die op handen werd gedragen in Maastricht, na zijn ontslag bij de woningbouwcorporatie tot een maatschappelijk paria is geworden. Eén van de geïnterviewden verwoordt het zo: "Een vallend mes moet je niet vangen".
Tot zijn grote verbazing wordt Verzijlbergh van de een op andere dag door zijn Raad van Toezicht geschorst en later ontslagen. Het bouwproject Campus Maastricht, kostprijs 168 miljoen euro, werd stopgezet.

Met inleiding en vraag en antwoord door regisseur George Vogelaar.

Scenario en regie: George Vogelaar en Geert van Gemert,
met: Leks Verzijlbergh, Gerd Leers, Luc Winants, Santiago Calatrava, e.a.
taal: Nederlands gesproken; duur: 50 min.

Zondag 29 mei - Louis I. Kahn

My Architect

Inleiding en de film 'My Architect'

My Architect is een verhaal over liefde en kunst, over verraad en vergiffenis. Nathaniel Kahn gaat op zoek naar het werkelijke leven van zijn vader, de wereldberoemde architect Louis I. Kahn. Het wordt een wereldwijde zoektocht die eindigt in berusting. Nathaniel Kahn was nog maar twaalf jaar oud toen zijn vader, de beroemde architect Louis Kahn, in 1974 in het herentoilet van Penn station in New York overleed aan de gevolgen van een hartaanval. Louis Kahn liet drie vrouwen en drie kinderen achter: naast zijn wettige echtgenote en hun dochter, nog twee buitenechtelijke geliefden die hem elk een kind baarden. Hoewel Nathaniel Kahn zijn vader regelmatig zag, besloot hij, een kleine dertig jaar na diens dood, toch tot een nadere kennismaking met de man die nog steeds geldt als een van de grote architecten van de vorige eeuw. Het brengt hem bij veel mensen, op veel plekken en in veel gebouwen. Bij Philip Johnson, bijvoorbeeld, gerenommeerd architect en bevriend met zijn vader. En bij I. M. Pei, eveneens architect en bovendien behept met een verfrissende dosis zelfrelativering. Zo verklaart Pei dat hij misschien in zijn leven een vele malen grotere productie op zijn naam heeft staan dan Louis Kahn, maar dat hij indien mogelijk al die gebouwen moeiteloos zou inruilen voor het handjevol meesterwerken waarmee Louis Kahn de wereld heeft verrijkt. Kwaliteit is wat geldt, niet kwantiteit.

De vele herinneringen en anekdotes van vakgenoten, vrienden en familie worden afgewisseld met archiefbeelden waarop de architect zelf te zien en soms ook te horen is. We zien een kleine man met een kwieke tred en een door de brandwonden - die hij als klein kind opliep - getekend gelaat. Zelfverzekerd, innemend, maar ook innerlijk verscheurd en terughoudend waar het aankwam op zijn privéleven. Louis Kahns werkelijke brille en daarmee ook een belangrijk deel van zijn persoonlijkheid, wordt echter pas goed zichtbaar wanneer Nathaniel de gebouwen bezoekt die zijn vader heeft ontworpen. De Yale Art Gallery, het Trenton Bathhouse, het Salk Institute for Biological Studies, de Exeter Library.
De tastbaarheid van zijn vaders werk, de onmiskenbare weerspiegeling van zijn vader in dat werk, lijkt voor Nathaniel Kahn de meest louterende ervaring te zijn. In die prachtige, serene gebouwen liggen antwoorden besloten die geen enkel mens hem kan geven. Met als hoogtepunt misschien wel Louis Kahns magnum opus, het regeringsgebouw in Dhaka in Bangladesh. Het laatste gebouw waaraan hij werkte voor zijn dood en dat pas jaren later voltooid werd. Een onaards mooi bouwwerk waarin de joodse Kahn zijn islamitische opdrachtgevers respect betuigde door er een enorme moskee in te plaatsen. Een gebouw bovendien dat leeft, functioneert en waar intens veel van gehouden wordt.

Regie en scenario: Nathaniel Kahn, 2003
Engels gesproken, Nederlands ondertiteld; duur: 116 min

Zondag 28 februari - Rem Koolhaas, A Kind Of Architect

aia-film_201602_Koolhaas

Onder inleiding van Tjeerd van de Sandt (senior architect OMA) is zondag 28 februari 2016 de film vertoond over Rem Koolhaas. Rem Koolhaas is één van de meest invloedrijke architecten ter wereld wiens werk een inspiratiebron voor velen is. Zijn uitzonderlijke status heeft hij bereikt met uitdagende gebouwen en een groot aantal publicaties. Bij het grote publiek is hij voornamelijk bekend van zijn bureau Office for Metropolitan Architecture (OMA).
Tijdens onze filmmiddag nemen wij de bezoeker mee terug naar het begin van de carrière waarin hij als filmschrijver en journalist actief is. Samen met René Deelder schrijft hij bijvoorbeeld de duurste Nederlandse filmproductie van dat moment De Blanke Slavin (1969). Als journalist werkt hij voor de Haagsche Post, waarvoor hij in 1966 Cobrakunstenaar Constant interviewt. Zo komen nog een aantal invloeden voorbij die van belang zijn voor zijn latere werk als architect. Naast interviews met onder andere Rem Koolhaas, Ole Scheeren, Joshua Prince-Ramus (allen OMA of ex-OMA) en constructeur Cecil Balmond (Arup) komen met name de bibliotheek van Seattle, de concertzaal in Porto en de Nederlandse Ambassade in Berlijn in beeld. De verrassend vlotte montage voorkomt dat de film een saaie documentaire wordt. Koolhaas bestempelt de film als "de enige film over mij die ik leuk vind".

Regie: Markus Heidingsfelder en Min Tesch. Taal: Duits, Engels en Nederlands gesproken; ondertiteling: Nederlands; duur: 97 min.

Locatie: Cinebergen | Eeuwigelaan 7 | 1861 CL | Bergen
Reserveren: via www.cinebergen.nl of 072 589 6310 (reserveerlijn)